بواسیر و درمان آن

طبقه بندی موضوعی

درمان بواسیر به روش سنتی

سه شنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۵، ۰۲:۰۵ ب.ظ


شاید آشنایی نسبی از بیماری درمان بواسیر داشته باشید . این بیماری که به هموروئید هم معروف می باشد ، مقعد انسان را مورد هجوم قرار می دهد . بواسیر را شاید توان شایع ترین بیماری مقعد تشخیص داد . آمار ها نشان می دهد که افراد تا سن ۵۰ سالگی در معرض این بیماری قرار دارند. گرفتی سیاهرگ های ناحیه مقعد از علل سواسیر می باشد  . با متورم شدن این شاهرگ بواسیر یا هموروئید شکل میگیرد . درمان های مختلفی برای این معضل در نظر گرفته شده است که درمان به روش سنتی یکی از آن می باشد .


هموروئید چیست؟


بواسیر یا هموروئید به اتساع رگ های وریدی موجود در مجرای مقعدی می گویند که به کنترل مدفوع کمک می کنند. این رگ ها زمانی که متورم یا دچار التهاب می گردند بواسیر را به وجود می آورند.


هموروئید ممکن است خارجی باشد یا داخلی و علائم آن بستگی به نوع آن دارد. بواسیر داخلی معمولاً همراه با خونریزی مقعدی بی درد است اما بواسیر خارجی ممکن است علائم کمتری داشته باشد یا اگر ترومبوز باشد همراه با درد و تورم در ناحیه مقعد همراه خواهد بود. اگرچه علت اصلی بواسیر ناشناخته است، تعدادی از عوامل که باعث بالا رفتن فشار درون شکمی می‌شوند از جمله یبوست، نشستن طولانی مدت ، کمبود فیبر دریافتی در غذای روزانه و کم شدن توأن عضلانی افراد در سنین بالا از عوامل محتمل برای به وجود آمدن بواسیر شمرده می شوند.


درمان اولیه برای بیماری خفیف یا متوسط شامل افزایش فیبر دریافتی،افزایش مصرف  مایعات و به خصوص آب، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی برای تسکین درد و استراحت می‌باشد، سپس داروهای استروئیدی ، بی حس کننده های موضعی و دارو های قابض و محافظت کتتده مورد استفاده قرار می گیرند. در انتها در صورت عدم پاسخ به درمان جراحی انجام می پذیرد. لازم به ذکر است که بواسیر دو گونه دارد : بواسیر داخلی و بواسیرهای خارجی.


بواسیر خارجی عمدتا به صورت توده نرم و متورم و یا در پاره ای اوقات به صورت توده سفت در اطراف ناحیه مقعدی ظاهر می‌شوند


بواسیرهای داخلی در داخل کانال مقعدی ایجاد می‌شوند و گاهی ممکن است فرد هم دچار همورویید داخلی و هم خارجی ویا همورویید خونریزی دهنده باشد که در اکثر اوقات بعد از اجابت مزاج چند قطره خون دیده می شود.


پیش از بررسی داروهایی که در این زمینه استفاده می شوند و توضیح چگونگی استفاده از انها به بررسی روش سنتی در درمان بواسیر می پردازیم:


درمان سنتی هموروئید:


درمان سنتی معمولاً شامل رژیمی غنی از فیبر، نوشیدن مایعات فراوان،نشستن داخل وان یا لگن اب گرم  و استراحت می‌باشد. نشستن داخل آب گرم (وان یا لگن آب گرم)sitz bath روزانه چند بارو هر بار به مدت ده تا پانزده دقیقه به کاهش تورم کمک کرده و درد را کأهش می دهد.


۱- داروهای استروئیدی موضوعی:


hydrocortisone 1%—-Anusol HC -1


این گروه از داروها در درمان هموروئید خارجی به کار رفته و به صورت کرم و پماد در بازار وجود دارند وسبب کاهش التهاب و خارش در ناحیه مقعد می شوند اما به طور مستقیم برطرف کننده درد در این ناحیه نمی باشند.


۲- داروهای بی حس کننده موضعی:


benzocaine—Anusol supporters ,benzoyl alcohol—-Anusol supporter ,dibucane — Nupeecainal ointment, declinine,lidocaine,pramoxine


این دسته از داروها ، به صورت شیاف و نیز پماد در بازار موجود بوده و در درمان هموروئید خارجی به کار می روند و با کنترل درد از طریق بی حس کردن ناحیه مقعد به بیمار کمک می کنند.


داروهای قابض کننده:


calamine,Witch hazel 50%—-Tucks pads


۳- این گروه داروها هم در درمان همورویید داخلی وهم همورویید خارجی به کار رفته و با خشک نگه داشتن ناحیه سبب کم شدن التهاب و رفع خارش و سوزش ناحیه معقد می شوند.


۴- داروهای محافظت کننده:


aluminum hydroxide gel,cocoa butter,cod liver oil,glycerin,mineral oil,…


این داروها به أشکال متفاوت مانند ، کرم ، پماد و شیاف در بازار وجود دارند و در درمان هردو نوع همورویید به کار می روند. این داروها مانند یک لإیه محافظ عمل کرده و پوست را از ترشحات أطراف مقعد دور نگه می دارند وبدین شکل سبب بر طرف شدن تدریجی التهاب خارش و سوزش ناحیه مقعد می گردند.


درمان بواسیر با لیزر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۰۵
سوسن فدایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
طراحی سایت
طراحی سایت با برنامه نویسی اختصاصی
www.webcando.ir

تابلو سازی
خدمات تابلو سازی پرکاس
perkasco.com

درمان بواسیر
درمان بواسیر با آخرین متد
clinicdarman.com/بواسیر-هموروئید/درمان-بواسیر/

شبیه ساز پرواز
خرید تجهیزات پرواز و شبیه سازی
www.irfly.ir

درمان هموروئيد با لیزر
درمان بواسیر با لیزر و هموروئید
clinicdarman.com/بواسیر-و-هموروئید/جراحی-هموروئید/

طراحی دکوراسیون داخلی
طراحی دکوراسیون داخلی و منزل چید فرم
www.chidform.com/

نمای چوب
ترمووود و چوب نمای شرکت بریج
www.bridgeco.ir/

شقاق چیست
همه چیز درباره شقاق
www.darmancolorectal.com/fissure

فیشر
همه چیز درباره فیشر
www.darmancolorectal.com/fissure


طراحی سایت فروشگاهی
طراحی سایت فروشگاه اینترنتی
www.webcando.ir/web-design/marketing-site-design.html